Παύλος Κάβουρας

Ο Παύλος Κάβουρας είναι Ομότιμος Καθηγητής του Τμήματος  Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ). Τον Φεβρουάριο του 2023 ορίστηκε κάτοχος της Νέας Έδρας UNESCO στο ΕΚΠΑ με αντικείμενο «Ανθρωπολογία της Παραδοσιακής Μουσικής: Αναπαριστώντας και Επαναπροσδιορίζοντας την Άυλη Πολιτισμική Κληρονομιά».

Το επιστημονικό του έργο συνδυάζει την ανθρωπολογία με την  κοινωνιολογία, τη μουσικολογία, την ιστορία, τη φιλοσοφία και τις πολιτισμικές σπουδές. Υπήρξε ιδρυτής και διευθυντής του Εργαστηρίου Εθνομουσικολογίας και Πολιτιστικής Ανθρωπολογίας του ΕΚΠΑ (2007-2022). Έχει συμμετάσχει ως κύριος ή συνεργάτης ερευνητής σε πολλά διεθνή προγράμματα μέσα από  διαλέξεις, διδασκαλία και εθνογραφική έρευνα, καθώς και πολυάριθμες άλλες θεσμικές συνεργασίες με αντικείμενο τη διαχείριση της τέχνης και της εκπαίδευσης. Από το 2016 είναι επισκέπτης καθηγητής στο UCLA (Τμήμα Εθνομουσικολογίας) και το 2015, ως Greek Scholars Fellow του Ιδρύματος Ωνάση, έδωσε σειρά διαλέξεων στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής, στα πανεπιστήμια της Καλιφόρνια (UCLA). Στάνφορντ, Ιλινόις, Μίσιγκαν και Χάρβαρντ. Από το 2012, τα ακαδημαϊκά, καλλιτεχνικά και φιλοσοφικά του ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στη μετανάστευση και την ετερότητα σε μια ευρεία γεωπολιτισμική προοπτική, χρησιμοποιώντας τη μουσική και τον κινηματογράφο ως χώρους κατανόησης της ετερότητας και ως οχήματα για την επίτευξη της αυτογνωσίας. Από το 2020, είναι ιδρυτικό μέλος του Κέντρου Αριστείας του ΕΚΠΑ με αντικείμενο τον διαθρησκειακό διάλογο. Έχει κάνει εκτενή εθνογραφική έρευνα στην Ελλάδα, τις ΗΠΑ, τη Νοτιοδυτική Ινδία και την Αίγυπτο. Έχει δημοσιεύσει πολλά βιβλία και άρθρα στα αγγλικά και στα ελληνικά και είναι επιστημονικός υπεύθυνος της σειράς «Εθνομουσικολογικά – Ανθρωπολογικά» των εκδόσεων Νήσος.

Email: Kavouraspavlos@gmail.com

Δημοσιεύσεις (Επιλογή)

  1. ‘Empowering theatre training through performative awareness: the dialogics of reflexivity and transcendental consciousness’. In: Challenges of the mind: New directions on theatre training. World Theatre Training Institute.
  2. «Η έντεχνη δυτική μουσική στην περίοδο της κρίσης: μια διεπιστημονική μελέτη του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού και της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης». Τεύχος αφιέρωμα: Η έντεχνη δυτική μουσική στην περίοδο της κρίσης Πολυφωνία 26:7-24.
  3. (επιμ.) Φολκλόρ και παράδοση: ζητήματα ανα-παράστασης και επιτέλεσης της μουσικής και του χορού. Αθήνα: Νήσος.

2006α. Τρίκστερ και Κάιν: μια μουσική αλληγορία. Αθήνα: Fagotto.

2006β. “Ethnographies of dialogical singing, dialogical ethnography”. Music and Anthropology 10

https://www2.umbc.edu/MA/index/number10/kavour/kav_0.htm

  1. “Το παρελθόν του παρόντος: Από την εθνογραφία και την επιτέλεση της μουσικής στην επιτέλεση της μουσικής εθνογραφίας”. Στο: Το Παρόν του παρελθόντος: ιστορία, λαογραφία, κοινωνική ανθρωπολογία. Αθήνα: Εταιρεία Σπουδών Νεοελληνικού Πολιτισμού και Γενικής Παιδείας. 307-359http://scholar.uoa.gr/sites/default/files/pkavouras/files/kavouras_gr_2003.pdf